Laten we eerlijk zijn, onze smartphones zijn niet perfect. Er is eeuwig wat met ze aan de hand, als de processen niet vertragen, loopt de batterij te snel leeg of geschiedt het verbinden met het internet moeizaam. Velen die in de gelegenheid zijn, raken gauw geneigd een nieuw toestel aan te schaffen.

Hier een aantal snelle oplossingen voor sommige van de meest voorkomende problemen die Android-eigenaren tegenkomen.

  • Leeglopen van de batterij. Veel gebruikers hebben problemen met de batterijduur van hun apparaten gemeld. Een van de gemakkelijkste manieren om de batterij van je smartphone te verlengen, is om de locaties en helderheidsinstellingen te wijzigen. Ga het instellingenmenu in, klik op Locatie en selecteer de batterij besparende modus. Wat de helderheid betreft, moet je het gebruik van de automatische helderheid vermijden en in plaats daarvan het scherm ergens onder de helft instellen of naar een niveau dat aanvaardbaar is voor je ogen.
  • Vertraagde en hangende procesessen. Telefoons beginnen over het algemeen te vertragen als hun interne opslag vult. Probeer ongebruikte apps en foto’s te verwijderen, of verplaats ze naar de Cloud of een microSD-kaart. Verder kun je apps sluiten die niet in gebruik zijn, appcache verwijderen en live wallpapers vermijden. De cache-gegevens van een app kunnen worden verwijderd door naar Instellingen> Apps te gaan, een bepaalde app te selecteren en de optie Cache wissen te selecteren. Er zijn gratis programma’s beschikbaar in de Google Play Store, zoals App Cache Cleaner en Clean Master, die ook kunnen worden gebruikt om het cache wissen te automatiseren.
  • Connectiviteitsproblemen. Als er problemen zijn met het verbinden van Bluetooth, Wi-Fi of mobiele netwerk, kun je de vliegtuigmodus gedurende 30 seconden activeren, schakel het uit en probeer het opnieuw te verbinden. Soms kan eenvoudig de specifieke verbinding aan –en uitschakelen het probleem ook verhelpen.
    Niet verzonden tekstberichten. Zorg ervoor dat de internetverbinding actief is, hetzij via Wi-Fi of via mobiele data, klik op het niet-verzonden bericht en klik om het opnieuw te verzenden. Als het probleem zich aanhoudt, probeer het apparaat opnieuw te starten of installeer een externe messaging-app.
  • Oververhitting. Bepaalde Android-apparaten, zoals de Droid Turbo, kunnen echt warm worden. Probeer de telefoon niet te gebruiken tijdens het opladen en gebruik geen hoge CPU-verbruikende apps, zoals Pokémon Go of Facebook, voor lange tijdsperioden. Als het warm wordt, geef je telefoon een pauze. Als deze handelingen niet worden gepleegd en de telefoon nog steeds warm wordt, laat het door een professional bekijken. Het zou een fabricagefout kunnen zijn.
  • Synchronisatie problemen. Er zijn tal van stappen te nemen om problemen met het synchroniseren aan te pakken. Controleer eerst dat er verbinding is met internet en dat de service die je probeert te synchroniseren, zoals Google of Dropbox, beschikbaar is. Controleer of je wachtwoord correct is en probeer opnieuw te synchroniseren. Nog steeds problemen? Verwijder je account van het apparaat en voeg het opnieuw toe.
  • App stopt met fungeren. Apps kunnen om allerlei redenen stoppen te fungeren. Controleer of er een update beschikbaar is voor de app of het apparaat? Zo ja, installeer het. Als dat niet het geval is, dwing de app dicht door het in het multitask-menu te wissen en open het dan opnieuw.
  • Scherm reageert niet. De meeste problemen worden opgelost door een eenvoudige herstart. Druk op de Power knop en doe de telefoon uit, wacht een minuut of twee voordat u deze weer aan doet. Hoewel als je telefoon fysiek is beschadigd, heeft u mogelijk grotere problemen. Is het toestel in water gevallen en ben je er snel bij, verwijder de batterijkap en de batterij. Doe het toestel in een zak rijst, laat deze plus minus 10 uurtjes inzitten voor de telefoon weer ineen gezet en aangemaakt wordt.
  • Google Play Store crasht steeds. Het probleem is waarschijnlijk een beschadigde cache en alles wat je hoeft te doen, is het wissen. Ga naar Instellingen> Applicaties> Alle apps> Google Play Store> Opslag en selecteer Cache wissen. Start de telefoon opnieuw op en het probleem moet verholpen zijn.
  • Apps downloaden niet. Er kunnen twee oorzaken zijn dat apps niet downloaden. Probeer eerst de Google Play Store cache te wissen. Als dat niet lukt, probeer dan de geschiedenis van Google Play te wissen. Het probleem is waarschijnlijk een beschadigde cache en het moet waarschijnlijk eenvoudig gewist worden. Open de Google Play-winkel en tik op de drie regels in de linkerbovenhoek van het scherm om het menu van de app te openen. Kies Instellingen en tik op Wis lokale zoekgeschiedenis.
  • Slechte autocorrectie suggesties. Als het standaard toetsenbord gebruikt wordt, is het mogelijk om autocorrecte woorden die je nooit zou gebruiken of verkeerd gespelde woorden die het toetsenbord heeft geleerd, te wissen. Wat je doet is lang inhouden op de suggestie en het woord naar de prullenbak slepen.
  • Te veel contacten? Haat jij dat je telefoon elke persoon die je ooit een mail hebt verzonden, via Gmail, tot één van je telefooncontacten wordt gemaakt? Ga naar Instellingen> Account> Google. Schakel de contactoptie uit. Nu worden de Gmail-contactpersonen niet gesynchroniseerd met je telefoon.

Hieruit merk je ook wel dat een aantal van de veelvoorkomende problemen met een simpele herstart opgelost kunnen worden.