FAQ

Vraag: Ik heb problemen om met het downloaden van gratis apps via Google Play store. In het verleden lukte het mij wel en heb ik een aantal apps probleemloos kunnen downloaden. Waar is het dan mis gegaan?

Antwoord: Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan het probleem van het niet kunnen downloaden. Zo kan het gebeuren dat er niet voldoende opslagruimte is in het geheugen en de app niet kan worden geïnstalleerd. Verander bij de instellingen de plaats waar je de app wilt opslaan of wis wat data van het geheugen. Als dit niet de oplossing brengt kan je altijd proberen Google Play store opnieuw te installeren. Hiervoor zal je wel jouw hele Google account eerst moeten verwijderen en daarna opnieuw moeten installeren. Het probleem moet hierna wel opgelost zijn. De laatste optie die je gaat moeten bekijken is het resetten van jouw mobiel. Je raakt daarbij wel alle opgeslagen kwijt, dus zorg er wel voor een back up te hebben gemaakt.

Vraag: Mijn mobiel is heel traag geworden en moet ik soms eindeloos wachten wanneer ik ermee op het internet bezig bent. Het probleem begon zich voor te doen nadat ik een nieuwe versie van WhatsApp had gedownload. Ik heb echter wel steeds de nieuwst updates op mijn mobiel geplaatst zonder enig probleem, op deze waarmee ik nu zit na.

Antwoord: Dit probleem komt vaak voor in toestellen waar het geheugen al aan het vollopen is. Met het downloaden van de nieuwe versie is er nog een schepje bovenop gedaan en zal het toestel zeker veel trager gaan reageren. Probeer wat niet gebruikte programma’s of apps te verwijderen en kijk of het toestel wat sneller gaat reageren.

Vraag: Ik heb een Google Chromecast aangeschaft en aangesloten op de TV. Wanneer ik echter de app wilt downloaden zie ik een heleboel soortgelijke apps die ongeveer dezelfde opties hebben als Chromecast. Is het een goed idee om die ook te proberen of moet ik mij liever beperken tot de originele app?

Antwoord: Het is een goed idee wanneer je gewoon de originele app van Google Chromecast download en even kijk of het wel alles doet waar je zo van de app verwacht. De andere apps bieden namelijk soortgelijke opties aan als van de Chromecast. Je bent natuurlijk vrij om de andere apps te proberen, maar let er wel op dat je het geheugen van jouw mobiel niet onnodig zal belasten.

Vraag: Ik check vaker mijn mailtjes via mijn mobiel en zorg er wel altijd voor om uit te loggen wanneer ik klaar ben. Nu merk ik dat ik bij het klikken op het mailicoontje direct op mijn inbox kan gaan zonder dat het password ingevuld is. Hoe is dit dan nou mogelijk?

Antwoord: Onderaan het inlogvenstertje is er altijd een vakje waar je kunt aangeven ingelogd te blijven (op betreffende toestel). Deze optie wordt veelal gebruikt door personen die direct bij hun inbox willen gaan en niet de tijd hebben weer alles in te voeren in het inlogvenstertje. Het gebeurt soms dat de optie vanzelf is aangevinkt en zal je bij het inloggen die wel eerst moeten weghalen. In jouw geval is dat hoogstwaarschijnlijk gebeurt en kan je het probleem oplossen door geheel uit te loggen. Als dat niet lukt probeer je dan het cache geheugen van de browser te wissen.